Tarnijate taotlused hinnatõusuks jätkuvad
14.05.2025
Aasta esimese nelja kuuga (jaanuar–aprill) on Maxima saanud tarnijatelt kokku 134 hinnatõusu taotlust, mis puudutavad ligi 1000 toodet. Kui jaanuaris-veebruaris esitati 84 taotlust enam kui 600 tootele, siis märtsis ja aprillis lisandus veel 50 taotlust ligi 400 tootele. Viimaste kuude hinnatõusutaotluste keskmine ulatus on 15%, jäädes vahemikku 3% kuni 62%.
Kuigi taotluste arv kuude lõikes on mõnevõrra vähenenud, on hinnatõusust mõjutatud toodete hulk püsinud stabiilsena – nii märtsis kui aprillis ulatus see ligi 200 tooteni. Kui aasta alguses puudutasid taotlused peamiselt värsket liha ja kala, mune, piimatooteid, kohvi ja maiustusi, siis kevadkuudel on fookusesse tõusnud töödeldud liha kategooria, kus hinnasurvet põhjustab suu- ja sõrataudi ning linnugripi levik naaberriikides.
„Lihatööstust mõjutavad nii loomahaigused kui ka lindude arvu vähenemine. Näiteks Poolas on ainuüksi selle aasta alguses registreeritud 75 linnugripi juhtumit. Tooraine defitsiit suurendab hinnasurvet kogu piirkonnas ja kergitab hindu,” selgitas Maxima Eesti kategooriahalduse ja ostuosakonna juht Kadi Lainelo. „Samuti jätkub veiseliha nappus kohalikul turul ning tugev eksport nõrgendab pakkumist Eestis, mis mõjutab kokkuostuhinna kasvu,” lisas Lainelo.
Hinnasurve püsib ka maiustuste, kohvi ja piimatoodete kategoorias. Kakao- ja kohviubade hinnad maailmaturul on jätkuvalt rekordtasemel ning 2025. aasta kehv saagiprognoos ei ennusta lähiajal leevendust. Piimatoodete hinnakasvu peamine põhjus on tooraine nappus ning toorpiima hind on tõusnud ligi 22% võrreldes möödunud aasta esimese kvartaliga. Nõudlus naaberriikides püsib kõrge ja tootmismahud Euroopa Liidus on langenud, mis omakorda tõstab toorpiima hinda Eestis. Kehvade ilmaolude ja madala saagikuse tõttu tõuseb ka kookospähkli hind, mis on tooraineks kookosõlile ja kookoskreemile.
„Me ei võta hinnatõusutaotlusi vastu kergekäeliselt – igat taotlust hindame kriitiliselt, et hoida klientide jaoks hinnad võimalikult madalal. Räägime läbi oma partneritega ja otsime üheskoos lahendusi hinnasurve vähendamiseks, vajadusel ka ise hindadesse investeerides. Jätkame klientidele regulaarsete kampaaniate korraldamist, et tagada taskukohane ostukorv iga päev,“ lisas Lainelo.